مصاحبه دكتري

وبلاگ نويسي

مصاحبه دكتري

۱۱ بازديد

براي پذيرش در آزمون دكتري بايد دو مرجله را پشت سر بگذاريد؛ آزمون كتبي دكتري و مصاحبه دكتري. در آزمون دكتري سرح علمي و تخصصي شما آزموده مي شود. در مصاحبه دكتري با ارائه رزومه تحصيلي، فعاليت هاي پژوهشي، آموزشي و سوابق تحصيلي خود را ارئه مي كنيد و به سوالات مصاحبه دكتري پاسخ مي دهيد. مصاحبه دكتري از پرچالش ترين برهه تحصيلي هر دانشجويي است كه قصد شركت در دوره دكتري را دارد است. لذا در اين مقاله با متداول ترين سوالات مصاحبه دكتري و پرسش هاي دانشجويان درخدمت شما هستيم.

مصاحبه دكتري چقدر در پذيرش دكتري موثر است؟

طبق اعلام سازمان سنجش تا به حال تاثير مصاحبه در پذيرش دكتري۵۰ درصد گزارش مي شود.  براي محاسبه نمره دانشجو، نمره مصاحبه دكتري دانشجو را با نمره تراز آزمون ميانگين گرفته شده و نمره كل داوطلب به دست مي آيد.

سپس نمره كل داوطلبان هر دانشگاه يا موسسه را مقايسه كرده و با توجه به ظرفيت دانشگاه ها، افرادي كه نمره بيشتري را دريافت كرده باشند، پذيرش مي شوند.

مصاحبه دكتري سراسري چگونه برگزار مي‌شود؟

بعد از آزمون دكتري، سازمان سنجش كارنامه اوليه را منتشر مي كند و دانشگاه ها ميز حد نصاب نمره دكتري را اعلام مي كنند. در اين زمان دانشجويان بايد براي انتخاب رشته اقدام كنند. در مرحله بعدي نتايج دعوت براي مصاحبه دانشجويان از طرف سازمان سنجش اعلام مي شود. دانشجوياني كه براي مصاحبه دكتري انتخاب شدند بايد براي گذراندن اين مرحله در مصاحبه دكتري حاضر شوند. پس از مصاحبه دكتري كه با توجه به سوالاتي كه از دانشجو پرسيده مي شود و رزومه تحصيلي دانشجو انجام مي شود، نتيجه نهايي دانشگاه هاي سراسري و آزاد از سمت سازمان سنجش اعلام مي شود.

تعيين زمان مصاحبه دكتري

زمان مصاحبه دكتري از سمت دانشگاهي كه براي مصاحبه دعوت مي شويد تعيين مي شود و دانشجو بايد با همراه داشتن مدارك لازم مورد نظر دانشگاه براي شركت در آزمون اقدام كنند. در مواردي دانشگاه ها مدارك مورد نياز براي مصاحبه دكتري را پيش از انجام مصاحبه به صورت اينترنتي دريافت مي كنند كه با اين حال بايد مدارك خود را همراه داشته باشيد.

روش برگزاري مصاحبه دكتري

با وجود وجود بيماري كرونا و براي محافظت از سلامت دانشجو و اساتيدي كه در طي مصاحبه حضور دارند، مصاحبه دكتري۹۹ به صورت اينترنتي و مجازي برگزار شد. به طور معمول روش برگزاري مصاحبه دكتري چهره به چهره است و  مصاحبه كننده ها و مصاحبه شونده در اين جلسه حضور دارند.

نحوه شركت در مصاحبه دكتري مجازي

پس از اعلام نتايج سازمان سنجش، داوطلب بايد براي ثبت نام به پورتال دانشگاه مراجعه كند. سپس كارشناسان طي تماس تلفني نام كاربري و كلمه عبور را براي ورود به محيط جلسه آنلاين مصاحبه دكتري در اختيار دانشجو قرار مي دهند.

يك يا چند نفر از مصاحبه كنندگان نيز قبل از جلسه مصاحبه مدارك و رزومه دانشجو را بررسي مي كند تا صحت و اعتبار آن را بسنجند. ساعت ورود دانشجو به محيط مصاحبه دكتري نيز توسط مدير گروه تعيين مي شود كه دانشجو موظف است در اين ساعت براي مصاحبه دكتري آماده شود. در صورتي كه دانشجو نتواند در اين زمان در جلسه حاضر شود، امكان برگزاري مجدد آزمون وجود ندارد.

آيا به هيچ عنوان امكان برگزاري مجدد مصاحبه دكتري نيست؟

اگر دليل دانشجو براي حاضر نشدن در جلسه مصاحبه دكتري از اراده شخصي وي خارج باشد، زمان جايگزين براي وي تعيين شده و به اطلاع وي مي رسد.

نحوه برگزاري مصاحبه دكتري دانشگاه آزاد

براي شركت در مصاحبه دكتري بايد حداقل ۲۰ دقيقه قبل از شروع جلسه با همراه داشتن مدارك شناسايي در محل برگزاري مصاحبه دكتري حاضر شويد. با توجه به شيوع بيماري كرونا بايد پروتكل هاي بهداشتي را رعايت كرده و با ماسك و دستكش در محل حاضر شويد.

براي آشنايي با نحوه برگزاري مجازي مصاحبه دكتري آزاد مي تواني با مراجعه به وب سايت دانشگاه، فيلم هاي آموزشي را مشاهده نماييد.

نحوه برگزاري مصاحبه دكتري دانشگاه پيام نور

پذيرفته شدگان مصاحبه دكتري دانشگاه پيام نور بايد به سامانه مصاحبه مراجعه كنند و با نام كاربري و رمز عبور( نام كاربري همان كدملي و رمز عبور همان شماره داوطلبي است) براي آپلود مدارك خود كوشش كنند. براي پرداخت ۹۰۰هزار ريال هزينه مصاحبه نيز از درگاه پرداخت براي اين كار استفاده كنيد.

زمان مصاحبه دكتري ۱۴۰۰

به طور معمول پس از اعلام نتيجه آزمون دكتري از طريق سازمان سنجش، زمان برگزاري مصاحبه دكتري از سمت سايت دانشگاه ها به اطلاع دانشجويان مي رسد.

هزينه مصاحبه دكتري

براي شركت در مصاحبه دكتري بايد هزينه هر دانشگاه را به صورت جدا پرداخت كنند. هزينه مصاحبه دكتري دانشگاه هاي سراسري، آزاد و پيام نور با هم متفاوت است.

چگونه در مصاحبه دكتري قبول شوم؟

براي قبولي در مصاحبه دكتري كه آرزوي همه ي داوطلبان است بايد رزومه خوب و پرباري را تنظيم كنيد. پس از رزومه رفتار شما در مصاحبه دكتري ارزيابي مي شود. در نهايت بايد بدانيد كه هيچ جيزي مانند داشتن اعتماد به نفس در موفقيت شما نمي تواند موثر باشد.

مدراك لازم براي مصاحبه دكتري

براي شركت در مصاحبه دكتري مهم است كه مدارك خود را مرتب و منظم طبق دستورات ارائه شده آماده كند برخي از دانشگاه هاي نيز پيش از مصاحبه براي دريافت مدارك از شما اقدام مي نمايند.

مدارك شناسايي و هويتي

فيش واريزي هزينه مصاحبه

مدارك تحصيلي مقاطع پيشين (ارشد و حتي كارشناسي)

كارنامه آزمون كتبي دكتري

توصيه نامه

فرم رزومه

براي مصاحبه دكتري چه بخوانيم؟

جهت سنجش شرايط علمي و عمومي شما در مصاحبه دكتري آماده هر سوالي باشيد. از اين رو در ادامه انواع سوالاتي كه ممكن است پرسيده شود را بررسي مي كنيم و بهتر است اين موارد را براي مصاحبه دكتري مطالعه كنيد.

مطالعه و مرور دروس:  در برخي از رشته ها آزمون كتبي دكتري از دروس تخصصي نمي باشد. از اين رو رتبه بالا به معناي امادگي در اين دروس نيست كه ممكن است سوال درباره رشته اصلي و گرايش انتخابي دانشجو در برنامه مصاحبه كننده ها باشد.

سوالات پايان نامه در مصاحبه دكتري: پرسش  سوال از پايان نامه ارشد دانشجو  بسيار امكان دارد. بنابراين حتما پايان نامه خود را مرور كنيد و براي صحبت درباره آن آماده باشيد.

آگاهي عمومي از دانش روز: به كمك منابع انگليسي يا فارسي سعي كنيد از آخرين مقالات روز دنيا اطلاع داشته باشيد.

اطلاع از جهان پيرامون: پرسيدن سوال از اخبار روز از دانشجويان مديريت، اقتصاد و .. بسيار احتمال دارد. لذا بهتر است مطالب سايت هاي تحليل خبري را در باره آخرين اتفاقات داخلي و خارجي مطالعه كنيد.

سوالات انگليسي مصاحبه دكتري: اگر تا حد متوسط به مكالمه انگليسي تسلط داريد بهتر است تمرين كنيد. سعي كنيد بتوانيد خودتان، رشته تحصيلي و فعاليت هاي تحصيلي خود را به انگليسي بگوييد.

روش تحقيق: اگر درس روش تحقيق در برنامه درسي شما بوده است، بهتر است بدانيد كه ميزان آشنايي شما با روش تحقيق از مسائل مهم مصاحبه دكتري است.

نحوه امتيازدهي در مصاحبه دكتري

نحوه امتياز دهي در مصاحبه هاي دكتري به اين صورت است كه ۴۰ درصد امتياز به سوابق پژوهشي و آموزشي دانشجو و ۶۰ درصد از نمره به مصاحبه دكتري تعلق دارد.

معدل دانشجو، كيفيت پايان نامه، دانشگاه هايي كه در آن تحصيل كرده، سوابق تدريس، مدارك زبان و چاپ مقاله علمي پژوهشي يا چاپ كتاب همگي در بخش پژوهشي و آموزشي امتياز دهي مي شوند.

امتياز معدل و پايان‌نامه كارشناسي ارشد

بعضي از دانشگاه ها به معدل شما رد مقطع ارشد و پايان نامه نيز امتياز مي دهند و حتي امكان دارد با توجه به كيفيت دانشگاهي كه در آن مقطع كارشناسي و ارشد را گذرانده ايد نيز امتياز دريافت كند.

امتياز تدريس در مصاحبه دكتري

تعلق امتياز به سابقه تدريس به دانشگاه محل مصاحبه بستگي دارد. برخي از دانشگاه ها به سابقه تدريس شما امتياز مي دهند اما برخي ديگر هيچ امتيازي را براي اين موضوع در نظر نمي گيرند.

امتياز مدرك زبان در مصاحبه دكتري

داشتن مدرك زبان در مصاحبه دكتري ضروري نيست اما ارائه مدرك زبان بين المللي از مواردي است كه معمولا اساتيد به آن امتياز مي دهند. بنابر تجربه دانشجويان مي توان گفت داشتن مدرك زبان حتي از امتياز بالايي برخوردار است.

امتياز چاپ مقاله و كتاب در مصاحبه دكتري

موراد زير در مصاحبه دكتري براي دانشجو امتياز به همراه دارند. البته ميزان امتيازي كه به هر يك از اين موارد تعلق مي گيرد به نظر اساتيد بستگي دارد.

چاپ مقاله علمي پژوهشي داخلي يا خارجي در زمينه تخصصي دانشجو

چاپ مقاله علمي ترويجي در حيطه تخصص دانشجو

مقالات كنفرانسي

چاپ يا ترجمه كتاب در حوزه تخصصي دانشجو

براي مصاحبه دكتري چند مقاله لازم است؟

بايد بدانيد كه اساتيدي كه در مصاحبه دكتري حضور دارند يك سقفي براي امتياز دهي به مقالات و كارهاي پژوهشي در نظر مي گيرند. از اين رو هر چقدر هم كه مقاله داشته باشيد، سقف معيني از امتياز را دريافت مي كنيد.

نداشتن مقاله در مصاحبه دكتري

چاپ مقاله براي مصاحبه دكتري اجباري نيست اما قطعا امتيازاتي را به همراه دارد. در صورتي كه مقاله يا كتاب به چاپ نرسانده ايد، بايد بدانيد ثبت اختراع، كسب مقام در المپيادهاي علمي و ارائه طرح پژوهشي نيز امتيازات خود را دارند.

چنانچه زمان اندكي تا مصاحبه دكتري باقي مانده و مي خواهيد براي چاپ مقاله اقدام كنيد، مي توانيد از استخراج مقاله از پايان نامه كمك بگيريد. در اين صورت زمان شما بهينه تر استفاده شده و تنها بايد قالب مقاله را براي پايان نامه خود پياده كنيد.

در غير اين صورت مي توانيد براي چاپ مقاله ISI يا چاپ مقاله علمي پژوهشي اقدام كنيد. البته اگر سابقه چاپ مقاله را نداريد، راهنمايي گرفتن از موسسه هاي چاپ مقاله بهترين اقدام است. توجه داشته باشيد كه در اين مدت كم شما زمان آزمون و خطا نداريد و بايد مقاله اي بنويسيد كه براي چاپ در ژورنال هاي ISI يا مجلات داخلي، دچار اصلاحات بي شمار نشود و تا حد زيادي از رد شدن مقاله جلوگيري شود.

نكات مهم براي چاپ مقاله در مجلات داخلي و خارجي

براي چاپ مقاله در مجلات داخلي و خارجي  اعتبار مجله را بررسي كنيد و بهتر سات به مجلات ايمپكت فكتوردار فكر كنيد. نكات مهمي در چاپ مقاله است كه بايد با رعايت آن ها از رد شدن مقاله تا حد امكان جلوگيري كنيد.

انتخاب مجله: براي چاپ مقاله در مجلات داخلي يا خارجي، اعتبار نشريه بسيار مهم است. براي پيدا كردن مجله براي چاپ مقاله بايد همه فاكتورهايي كه وجود دارد را چك كنيد و مطمدن شويد كه اين ژورنال معتبر است. سپس براي چاپ مقاله در آن تلاش كنيد.

ترجمه مقاله: پس از نوشتن مقاله و آمادگي براي ارسال به مجلات خارجي، نياز است كه مقاله خود را ترجمه كنيد. ترجمه مقاله بايد به صورت تخصصي انجام شود تا مفهوم مطالب به درستي منتقل شود. اگر زبان انگليسي شما براي ترجمه مقاله كفايت نمي كند، بهتر است به موسساتي كه خدمات ترجمه و چاپ مقاله را ارئه مي دهند مراجعه كنيد. پس از ترجمه تخصصي بايد مترجم نيتيو متن را بررسي كند تا كلماتي را كه اشتباه انتخاب شدند و يا ساختار اشتباه را تصحيح كند.  زيرا اشتباه در ترجمه فني و ساختاري از دلايل عمده رد مقالات قارسي است و از آنجايي كه شما زمان زيادي نداريد، بهتر است به فكر ترجمه تخصصي و نيتيو باشيد.

رفرنس دهي: زماني كه در طي نگارش مقاله، از منابع ديگر كمك گرفتيد، بايد نام مقاله و نويسنده ان به درستي در انتهاي مقاله درج شود. اهميت ارجاع مقاله به قدري مهم است كه اگر به اشتباه به مقاله اي رفرنس ندهيد يا منبعي را درست معرفي نكنيد، ممكن به دليل سرقت ادبي مقاله تان رد شود.

موسسه چاپ مقاله هدف ريسرچ

براي انجام هر يك از اين مواردي كه گفته شد بايد با كسي كه اين مسير را بلد است و با چالش هاي راه آشنا مي باشد مشورت كنيد و از راهنمايي هاي افراد با تجربه استفاده كنيد. موسسه چاپ مقاله هدف ريسرچ در همين زمينه خدمات مشاوره تخصصي در زمينه‌ي استخراج مقاله از پايان‌نامه، انتخاب مجله، ترجمه و ويراستاري تخصصي، فرمتينگ، اكسپت و چاپ تضميني مقاله درمجلات معتبر، نگارش كاورلتر، برقراري ارتباط با سردبيران، پرداخت هزينه‌ها و پيگيري فرآيند چاپ را ارائه مي دهد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.