ساخت كوره زغال با آجر

۸ بازديد

بعد از توليد زغال بريكت ،نوبت به پخت آن مي رسد.مرحله پاياني در خط توليد زغال فشرده در كوره انجام مي شود.در سال هاي اخير دو نوع كوره صنعتي و سنتي مورد استفاده قرار گرفته اند كه به جرات مي توان گفت شكست طرح كوره صنعتي بارها و بارها به اثبات رسيده است. ما فقط كوره سنتي را به مشتريان پيشنهاد ميكنيم.براي اين حرف دو دليل مهم وجود دارد.در كوره صنعتي هرگز پخت زغال كامل نمي شود و در واقع بصورت نيم پخت از كوره در مي آيد كه اين امر باعث ميشود زغال سردرد بياورد و بوي نامطبوعي روي قليان بدهد هزينه ساخت يك كوره صنعتي از ۱۰ الي ۲۰ ميليون تومان است در حاليكه ساخت كوره سنتي بسيار ارزان تر و با آجر و گل ساخته مي شود.در اين مقاله به بررسي ساخت كوره زغال با آجر مي پردازيم ، تا انتهاي اين مقاله همراه ما باشيد:

ساخت كوره زغال با آجر

براي ساخت اين كوره،ابتدا مقداري از سطح زمين را كنده و سپس دور آن با آجر ساخته و تا مقداري از سطح زمين بالا مي‌آوريم.داخل كوره را از چوب هاي خشك پرنموده و آتش زده تا به ذغال تبديل شود.اين هنر سنتي كه بار ديگر احيا شده است باعث كسب درآمد نيز مي‌شود.ساخت كوره زغال با آجر براي توليد زغال يكي از روش هاي توليد زغال سنتي مي باشد كه داراي مزايايي مي باشد كه دار اد امه به آن مي پردازيم.

مزاياي كوره زغال با آجر به روش سنتي

  • خودسوز بودن كوره ها (بدون نياز به برق، گاز و گازوئيل)
  • بدون آلايندگي
  • اشغال فضاي كم براي ساخت كوره ها
  • عدم تعمير و نگهداري
  • بدون نياز به اپراتور
ساخت كوره زغال با آجر

ساخت كوره زغال با آجر

مقايسه كوره سنتي زغال فشرده با كوره صنعتي زغال

  • كوره هاي سنتي زغال معمولا دود زيادي توليد مي كنند و در نتيجه آسيب زيادي به محيط زيست مي رسانند . اما كوره هاي ساخته شده توسط شركت ها به دليل توليد دود كمتر با محيط زيست سازگار مي باشند ، مانند كوره صنعتي زغال يا دستگاه زغال ساز ساخته شده توسط اين مجموعه .
  • همان طور كه ذكر شد در كوره هاي سنتي براي اينكه چوب ها خشك شوند بايد در هواي آزاد رها شوند و پس از خشك شدن مي توانيد چوب ها را بسوزانيد . اما در كوره صنعتي زغال براي خشك شدن چوب ها نيازي نيست آن ها را انبار كنيد در اين كوره خشك شدن و سوزاندن چوب ها به صورت همزمان قابل انجام است .
  • زماني كه از كوره صنعتي زغال و كوره سنتي زغال استفاده مي كنيد ، در صورتي كه چوب ها را به صورت درسته در كوره قرار دهيد پس از تبديل شدن به زغال ، به منظور بسته بندي راحت تر بايد با استفاده از اره به اندازه هاي كوچك تر تبديل شوند .
  • همان طور كه ذكر شد توليد زغال چوب به روش سنتي در فضاي بسته قابل انجام است . متاسفانه توليد زغال با روش سنتي باعث توليد دود فراوان و در نتيج گازهاي سمي مي شود . در نتيجه باعث به خطر افتادن سلامت انسان و تخريب محيط زيست و منابع طبيعي خواهد شد .
  • توليد كنندگان دستگاه زغال ساز و كوره زغال بر اين باورند كه ميزان آلايندگي كوره هاي صنعتي زغال نسبت به كوره هاي سنتي بيشتر است . در كارخانه هايي كه از كوره صنعتي براي توليد زغال استفاده مي كنند از سوخت هاي فسيلي مانند نفت و بنزين و غيره استفاده مي شود كه ميزان آلايندگي بيشتري دارند . و در عين حال مزيت هاي كوره صنعتي و كوره سنتي با يكديگر قابل مقايسه نمي باشد .

كوره هاي سنتي در توليد زغال چه نقشي دارند؟

موارد استفاده از اين نوع كوره فقط براي توليد زغال مي باشد كه با پوست گردو، بادام،خاك اره، و خاك ذغال ساخته مي شود. متريال استفاده شده در اين نوع كوره ها آجر (اجر فشرده يا نسوز) و خشت (كاه و گل) مي باشد.كوره سنتي زغال كاملا خودسوز مي باشد ، براي سوختن كوره هاي سنتي زغال به مواد سوختني و مشعل نيازي نخواهيد داشت . گنجايش هر واگن كوره سنتي زغال ۵۰۰ كيلوگرم است . اما بعد از روشن شدن كوره ، در فرآيند تبديل شدن به كربن و به مرور زمان براي كربنازيسيون ، زغال ها وزن خود را از دست مي دهند و از ۵۰۰ كيلوگرم زغال حدودا ۱۴۰ كيلوگرم زغال آماده بسته بندي خواهد شد .

ابعاد و اندازه كوره سنتي چگونه مي باشد؟

در اين نوع كورهارتفاع ۱۲۰ سانتي متر، عرض۹۰ سانتي متر و عمق ۱۲۰ سانتي متر مي باشد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.