يين و يانگ در فنگ شويي

۷ بازديد

يين و يانگ در تعادل در معماري كاربرد هاي فراواني دارد. در اين مطلب علاوه بر دانستن اين كه يين و يانگ يعني چه با خواص و ويژگي هاي آن و موارد كاربرد آن نيز آشنا خواهيد شد. يين و يانگ اصل چهارم از پنج اصل قدرت فنگ شويي هستند. يين و يانگ به انگليسي Yin and Yang مي شود !به كمك شناخت يين و يانگ چرخه تعادل را بدست خواهيد آورد. با توجه به اين نظريه همه چيز در جهان متشكل از دو نيرو متضاد، اما متصل است.نيروي يين زنانه است؛ و نيروي يانگ مردانه است. در اين مقاله مي خواهيم درباره نحوه برقراري انرژي يين و يانگ در فنگ شويي صحبت كنيم.

منظور از يين و يانگ در فنگ شويي چيست؟

نماد جهاني براي يين و يانگ كه يك دايره با خط منحني در وسط است كه نيمه سياه و سفيد دايره را تقسيم مي كند، با نقطه اي از هر رنگ متضاد در طرف مقابل.

نقطه‌هاي متضادي كه داخل شكل يين و يانگ ديده مي‌شود به اين مفهوم است كه يين وقتي به حداكثر خودش برسد و مي‌خواهد تمام شود در درونش يانگ را دارد و وقتي هم كه يانگ مي‌خواهد به حداكثر خود برسد در درونش يين را دارد! يعني وقتي يكي تمام مي‌شود، ديگري در درونش رشد مي‌كند و اين چرخه ادامه پيدا مي‌كند.

بنابراين وقتي ما احساس خوبي درباره خودمان يا جايگاهمان در دنيا يا حتي خانه‌مان (كلا هر مكان ديگري كه در آن احساس شادي مي‌كنيم) داريم، يين و يانگ در عالي‌ترين وضعيت تعادلي خود در نظر گرفته مي‌شوند. اين هدف اصلي فنگ شويي براي برقراري دائم و هميشگي اين تعادل و درنهايت، به وجود آمدن آرامش و هارموني است

مفاهيمي كه بين فنگ شويي و تائوئيسم به اشتراك گذاشته شده ‌اند شامل يين و يانگ هستند (قطب ‌هاي مخالفي كه نمي ‌توانند بدون وجود يكديگر و تئوري پنج عنصر وجود داشته باشند.). يين و يانگ جزء اصول اوليه فنگ شويي هستند.

يين و يانگ در فنگ شويي

يين و يانگ در فنگ شويي

ويژگي هاي يين چيست؟

زن
نرم
غير فعال
پرورش
تاريك
شب

يين با رنگ سياه ، كه عنصر آب ، و انرژي غير فعال سكوت ، تاريكي و حركات آرام است، نشان داده مي شود. اين انرژي غالب در شب هنگام خوابيدن است يا هنگامي كه شما نياز به آرامش و انرژي خود داريد، بنابراين اغلب براي اتاق خواب مناسب است و جاهايي كه نياز به حركت كمتري باشد استفاده مي كنيد. البته براي اتاق خواب به هيچ عنوان از رنگ سياه استفاده نمي كنيم!(از هارموني رنگ هاي تيره استفاده مي كنيم به جز مشكي)

يانگ چه ويژگي هايي دارد؟

  • مرد
  • سخت
  • فعال
  • پرخاشگر
  • روشن
  • روز

يانگ با رنگ سفيد و يا رنگ هاي روشن نشان داده مي شود! اين انرژي قوي است كه توسط صداهاي پر رنگ ، چراغ هاي روشن و انرژي حركتي به سمت بالا شناخته مي شود. در معماري فنگ شويي ، از انرژي يانگ براي تزئين اتاق هاي نشيمن يا يك دفتر كار استفاده مي كنيم . تئوري يين و يانگ يكي از راه هايي است كه مي توانيد از علم فنگ شويي براي محاسبه محيط اطراف خود استفاده كنيد.

نحوه برقراري انرژي يين و يانگ در فنگ شويي

اغلب حفظ شرايط تعادلي مطلوب يين و يانگ در فنگ شويي، كار بسيار سختي است و براي يك فرد كم تجربه تقريبا غير ممكن تلقي مي شود؛ در اتاق هايي كه تنش، فشار، تحرك و در عين حال، انزوا در آن به شدت زياد است، به طور مثال در اتاق هايي حاوي رايانه، روشنايي فلورسنت روشن، طبقه هاي براق سخت، كابينت هاي كاغذي فلزي و ميز و … رعايت و حفظ تعادل كار بسيار دشوار است. اگر انرژي به طور مناسب در اين اتاق ها يا ساير اتاق هاي موجود در خانه يا محل كار، به طور متوازن توزيع نشده و به تعادل نرسد، محيط بسيار خسته كننده و كسل كننده خواهد بود؛ بنابراين حفظ اصول يين و يانگ، يكي از روش هاي ساده براي ايجاد تعادل انرژي در فنگ شويي مي باشد.

براي ايجاد و حفظ تعادل و داشتن يك محيط آرام بهتر است به عواملي همچون پرتوهاي رنگي تيره، پرده ها، فرش هاي كف اتاق، تعداد مناسبي از صندلي ها و مبلمان و … توجه نماييد و براي ايجاد يك محيط پر از انرژي و هيجان بايد به بررسي مواردي همانند خطوط مستقيم و اشكال زاويه، رنگ هاي روشن ، استفاده از چوب، شيشه يا سنگ مرمر و نوع چيدمان خود بپردازيد.

در علم فنگ شويي ، تعادل بين يين و يانگ در هر محيطي، انرژي مثبت ايجاد كرده و ثروت، هماهنگي و عشق به زندگي را در فرد تقويت مي كند. در نهايت، شايان ذكر است كه با محاسبه عدد كوا و پيدا كردن انرژي هاي شخصي مي توان به ميزان بيشتري از تعادل دسترسي پيدا كرد.

عدم تعادل و ارتباط بين يين و يانگ چه اثري دارد؟

چيني ها بر اين باورند كه جهان از دو نيروي متضاد يا به عبارت صحيح تر دو نيروي مكمل يين و يانگ كه ذاتا با هم در تعادل هستند تشكيل شده است. اگر اين دو نيرو تعادل خود را از دست بدهند طبيعت، راهي براي تعادل دوبارۀ آنها پيدا مي كند. اگر اين عدم تعادل بسيار برجسته باشد فجايع طبيعي اتفاق مي افتد و در صورتي كه اين دو نيرو به نرمي و هارموني با هم در تعادل باشند قدرت را بروز مي دهند. تئوري يين و يانگ در سه نيروي طبيعي كاربرد دارند:آسمان، زمين و انسان .

همچنين عدم تعادل يين و يانگ در آسمان باعث به وجود آمدن صاعقه و يا رگبار مي شود و در زمين به زلزله ختم مي شود، همچنين در انسان باعث بروز بيماري و يا حتي مرگ مي شود.

نكته مهم در مورد ايجاد تعادل بين انرژي يين و يانگ

در آخر لازم به ذكر است هسته اصلي نظريه تائوئيسم يين و يانگ بر اين عقيده است كه تعادل مادينه (يين) و مردانه (يانگ) براي حفظ جريان خوب چي و يك زندگي موفق ضروري است.

در تائوئيست و فنگ شويي، يين و يانگ قطب ‌هاي مخالفي هستند كه به يكديگر وابسته هستند و بايد هميشه در تعادل باشند. اصل دوگانه (اين ايده كه همه چيز تركيبي از دو چيز است) ريشه در نظريه يين و يانگ دارد. در حالي كه بسياري از فلسفه هاي معنوي ديگر نيز به دو قطب مخالف، مانند خوب در مقابل بد، اعتقاد دارند. از سوي ديگر، سيستم تائوئيست چين بر اين باور است كه تعادل بين قطبين، حالت مطلوب است و ناهماهنگي زماني اتفاق مي ‌افتد كه يك اصل بر ديگري برتري دارد. اميدواريم از مطالب اين مقاله به نحو احسن استفاده كنيد. اگر شما علاقه مند به فنگ شويي و اصول آن مي باشد مي توانيد مقالات قبلي ما كه در اين زمينه نوشته شده است را مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.