چقدر آب بايد در روز مصرف كنيم؟

۵ بازديد

آب ؛ اين مهمترين مايع براي فعاليتهاي حياتي است و تعادل زيست محيطي را تأمين مي كند. جالب اينجاست كه بخش بزرگي (حدود 60 درصد) از بدن جامد ما را تشكيل مي دهد. در عين حال ، در انجام بسياري از وظايف مانند حذف سموم از بدن ، هضم و محافظت از مفاصل موثر است . بنابراين ، دريافت مايعات مورد نياز بدن ما بسيار مهم است . ميزان جذب و دفع آب در بدن ما متعادل است. اين تعادل ممكن است با شرايطي مانند ورزش ، تعرق و اسهال بر هم بخورد و نياز به آن افزايش يابد . در چنين شرايطي ، ما بايد آب مورد نياز بدن خود را براي حفظ تعادل تامين كنيم . ديدگاههاي مختلفي وجود دارد كه به ما كمك مي كند تا با رعايت تعادل آب را به طور منظم و كافي بنوشيم . با نگاه به موضوعات زير مي توانيد پاسخ سوالات خود را در مورد اين موضوع بيابيد .

چقدر آب بايد بنوشم؟

همه ما شنيده ايم كه 8 ليوان آب در روز بهترين است. اما حقيقت اين است كه ميزان آب مورد نياز شما متفاوت است. اما برخي قوانين اساسي وجود دارد :

مردان بيشتر از زنان به آب نياز دارند: به عنوان مثال ، مردان 13 ليوان ، زنان 9 ليوان .

زنان باردار به آب بيشتر ،حدودا 10 ليوان نياز دارند. شيردهي 12 ليوان بيشتر از زنان باردار .

اگر به بيماري هايي مانند نارسايي قلبي يا بيماري كليوي خاصي مبتلا هستيد ، ممكن است لازم باشد مصرف مايعات را محدود كنيد. با پزشك خود در مورد آنچه براي شما مناسب است صحبت كنيد .

كودكان بايد چقدر آب بنوشند؟

ميزان نياز كودكان به آب ، مانند بزرگسالان ، به موارد زيادي بستگي دارد ، مانند سن ، وزن و جنسيت آنها. ساير مواردي كه نقش دارند عبارتند از ميزان سلامت و فعاليت آنها و آب و هوا در محل زندگي آنها چگونه است .

به طور كلي كودكان و نوجوانان به حدود 6 تا 8 ليوان آب در روز نياز دارند. آنها همچنين بايد مقدار زيادي ميوه و سبزيجات تازه بخورند .

در طول بازي يا ورزش ، هدف خوبي است كه هر 15 تا 20 دقيقه نيم تا 2 ليوان آب بنوشيد .

علائم تشنگي چيست؟

اگر فردي آب كافي دريافت نكند يا بدن بدن بيش از مقدار مصرف شده آب مصرف كند / بدن او ممكن است دچار كم آبي شود. اين همان چيزي است كه ما در زبان پزشكي به آن كم آبي مي گوييم .

علائم تشنگي عبارتند از :

  1. ضعف يا كمبود انرژي
  2. سردرد
  3. گرمازدگي و گرفتگي عضلات
  4. مفاصل سفت كه ممكن است به درستي كار نكنند
  5. تغييرات شديد فشار خون
  6. كم آبي شديد مي تواند باعث سرگيجه ، گيجي و حتي تشنج شود

آيا نوشيدن آب بر انرژي و عملكرد مغز ما تأثير مي گذارد؟

اكثر مردم اظهار مي كنند كه در روزهايي كه آب كمتري مي نوشند و در پايان روز دچار سردرد مي شوند ، احساس خستگي بيشتري مي كنند. برخي مطالعات وجود دارد كه اين شكايت را كه مردم بيان كرده اند توضيح مي دهد .

يكي از اين مطالعات بر روي زنان انجام شد. نشان داده شده است كه 1.36 درصد از دست دادن مايعات پس از ورزش باعث تغيير در خلق و خو و افزايش سردرد مي شود.

در مطالعه ديگري نشان داده شد كه از دست دادن مايع خفيف (1 تا 3 درصد وزن بدن) ناشي از ورزش و گرما به عملكرد مغز آسيب مي رساند.

بر اساس اين مطالعات ، حتي كم آبي بدن در اثر ورزش يا گرما مي تواند مشكلات جسمي و روحي ايجاد كند. وقتي ورزش مي كنيم يا در معرض گرماي زيادي قرار مي گيريم ، قطعاً بايد مصرف مايعات خود را افزايش دهيم .

آيا نوشيدن آب زياد باعث كاهش وزن مي شود؟

طبق 2 مطالعه ، مشاهده شده است كه وقتي ما 500 ميلي ليتر آب مي نوشيم ، ميزان متابوليسم ما مي تواند به طور موقت 24 تا 30 درصد افزايش يابد. محققان اظهار داشته اند كه نوشيدن 2 ليتر آب در يك روز مي تواند مصرف انرژي را حدود 96 كالري افزايش دهد. به اين ترتيب ، مي توان گفت كه اگرچه كاهش وزن قابل توجهي در كوتاه مدت ايجاد نمي كند ، اما در طولاني مدت به كاهش وزن ما كمك مي كند .

علاوه بر اين ، نوشيدن آب سرد نيز مي تواند باعث صرف انرژي بيشتر ما شود ، زيرا بدن ما انرژي بيشتري را براي رساندن آب به دماي بدن ما صرف مي كند.

در مطالعه ديگري نشان داده شد كساني كه 500 ميلي ليتر آب قبل از غذا نوشيدند ، در طول 12 هفته 44 درصد بيشتر از كساني كه اين نوشيدني را از دست ندادند ، وزن خود را كاهش دادند .

آيا افزايش نوشيدن آب از مشكلات سلامتي جلوگيري مي كند؟

مطالعات مختلفي در مورد برخي مشكلات در اين زمينه انجام شده است. در اين مطالعات بيان شد كه يكي از مشكلاتي كه با آب آشاميدني بهترين بهبود را نشان مي دهد يبوست است كه ممكن است در زندگي روزمره با آن مواجه شويم. بسياري از مطالعات روي يبوست نشان داده است كه نوشيدن آب در رفع يبوست موثر است .

مطالعاتي وجود دارد كه تأثير آب آشاميدني بر سرطان را مورد بررسي قرار مي دهد. در برخي از اين مطالعات ، نشان داده شده است كه نوشيدن آب بيشتر خطر ابتلا به سرطان مثانه و روده بزرگ را كاهش مي دهد ، اما مطالعاتي نيز وجود دارد كه مي گويد هيچ تاثيري ندارد .

مشكل ديگر سنگ كليه است. افزايش نوشيدن آب خطر ابتلا به سنگ كليه را كاهش مي دهد .

آيا نوشيدني هاي ديگر تشنگي را برطرف مي كنند؟

برخي از مردم تصور مي كنند كه چاي و قهوه اي كه مي نوشند به دليل اثر ادرار آور ، مايعات را از دست مي دهند . برخلاف تصور ، يك مطالعه نشان داده است كه اثر ادرار آور قهوه ضعيف است . به عبارت ديگر ، چاي و قهوه مي توانند به رفع كمبود آب ما در طول روز كمك كنند . با اين حال ، كافئين موجود در قهوه مي تواند باعث عصبي شدن شما در طول روز در صورت مصرف بيش از حد شود . با توجه به چنين اثرات منفي ، بايد بدانيم كه نوشيدن آب جايگزين آن نيست .

ما بايد در مورد تشنگي به بدن خود گوش دهيم !

وقتي بدن ما كم آب مي شود ، با مكانيسم هاي مختلف آن را كنترل مي كند. بدن مي تواند زمان و ميزان نوشيدن آب را با توجه به نياز خود تنظيم كند. با اين حال ، در برخي موارد ممكن است لازم باشد آب مصرفي خود را افزايش دهيم. يكي از مهمترين نمونه هاي آن تعريق است. اگر زياد عرق مي كنيم ، بايد مايع از دست رفته را جايگزين كنيم. به همين ترتيب ، در موارد استفراغ يا اسهال ، از دست دادن مايعات ما افزايش مي يابد و اگر آن را جايگزين نكنيم ، ممكن است فعاليتهاي حياتي ما قطع شود. علاوه بر همه اينها ، نشان داده شده است كه مكانيسم تشنگي ممكن است با افزايش سن بدتر شود. بنابراين ، با افزايش سن ، بايد در مورد آب آشاميدني حساس تر باشيم و يك روال معمول را ايجاد كنيم .

خريد آب غني شده از اكسيژن

قبل از خريد آب غني شده از اكسيژن بايد بدانيد كه آب غني شده از اكسيژن چيست و چه مزيت هايي دارد؟

آب غني شده از اكسيژن يك محصول آب نسبتاً جديد است كه در طي فرآيند كنسرو سازي يا بطري سازي به آن اكسيژن اضافه مي شود. اكسيژن اضافه شده براي سلامتي فوايدي دارد از جمله كمك به بهبود انرژي بدن در حين ورزش، دفع سموم از كليه و  بدن. آب غني شده از اكسيژن كم كالري است.

از فوايد مهمي كه براي آب غني شده از اكسيژن مي توان نام برد، كمك به بهبود ترشحات لاكتات است. سوالتان اين است كه چگونه به اين ترشحات در حين ورزش كمك مي كند؟ جالب است بدانيد كه در طول ورزش كوتاه تا مدت طولاني كه بيش از 10 دقيقه ادامه داشته باشد، بدن شما براي توليد انرژي، لاكتات توليد مي كند.

با تجمع لاكتات در عضلات شما، اسيديته عضلاني نيز به همان نسبت افزايش مي يابد و در صورت كنترل نشدن ترشح لاكتات، باعث خستگي عضلات مي شود. بنابراين، پاكسازي لاكتات و اسيديته عضله در طول ورزش مداوم يك امر مهم است.بنابراين اگر برنامه ورزش كردن در روتين زندگي تان وجود دارد، نوشيدن آب غني شده از اكسيژن مي تواند براي تان مفيد باشد.

بنابراين با خريد آب غني شده از اكسيژن اكساب شاپ از طريق اينترنت و به صورت آنلاين، علاوه بر راحت بودن فرآيند خريد، مي توانيد از برندهاي معتبر فروشنده آب غني شده از اكسيزن با اطمينان خاطر، خريد كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.