اگر فيلتر هواي ماشين كثيف باشد

۵ بازديد

شما مي توانيد برخي از مشكلات خودرو را مي‌توانيد خودتان هم برطرف كنيد. فقط كافيست اين مشكلات خودرو را شناسايي كرده و تلاش كنيد تا خودتان آنها را حل كنيد. مشكلاتي از قبيل تعويض لنت، شناسايي نشانه‌هاي خرابي هيدروليك فرمان، شناسايي مشكلات برق خودرو و … را مي‌توانيد در وهله اول خودتان تشخيص دهيد. ما در اينجا قصد داريم در رابطه با فيلتر هواي خودرو صحبت كنيم و به شما بگوييم كه بي توجهي به كثيف بودن فيلتر هواي خودرو چه عواقبي در پي دارد.

فيلتر هواي خودرو چيست و چه نقشي دارد؟

موتور و قطعاتي كه داخل سيستم خودرو قرار دارند، بسيار حساس هستند و ممكن است در اثر گردوغبار، آلودگي و ذراتي كه در هوا وجود دارند، فرسوده شوند. از اين رو بايد ورود اين ذرات و آلودگي‌ها را به داخل موتور و سيستم خودرو كنترل كنيد. قطعه‌اي كه مانع از ورود آلودگي و گردوغبار به داخل اتومبيل مي‌شود فيلتر هوا خودرو است.

فيلتر هواي خودرو تمام آلودگي‌ها را جذب كرده و كمك مي‌كند كه موتور، پيستون‌ها، سيلندر، سوپاپ‌ها و … تميز مانده و دچار فرسايش و خوردگي نشوند. پس كثيف شدن فيلتر خودرو، ممكن است عواقب جبران ناپذيري در پي داشته باشد.

انواع فيلتر هواي خودرو

فيلتر هواي اسفنجي

فيلترهاي هواي اسفنجي در بيشتر خودروهاي مسابقه‌اي قرار دارند. اين فيلترها به‌صورت چندلايه و با فناوري نانو توليد مي‌شوند. ناگفته نماند كه در خودروهاي سنگين قديمي هم از اين فيلتر اسفنجي استفاده مي‌شد. قيمت فيلتر هواي اسفنجي نسبت به نوع سلولزي بيشتر است.

فيلتر هواي سلولزي

پركاربردترين نوع فيلتر در خودروهاي شهري امروزي، فيلتر هواي سلولزي است. ظاهر اين نوع فيلتر شبيه به كاغذهاي پليسه‌دار كه روي يك فريم پلاستيكي قرار دارند. با توجه به اينكه آلودگي در هواي شهرها بسيار زياد است، پس نياز است كه از فيلترهايي استفاده شود كه قيمت كمتري دارند و مي‌توان بعد از گذشت مدت كوتاهي آنها را تعويض كرد.

فيلتر هواي كتان

فيلترهاي كتان نسبت به نوع سلولزي و اسفنجي از عمر بيشتر برخوردار هستند و مي‌‎توانيد در صورت نياز آنها را بشوييد. اين نوع فيلتر قيمت از دو نوع ديگر گران‌تر بوده و از ۶ لايه پارچه روغني توليد شده است. در واقع مي‌توان گفت كه بهترين نوع فيلتر، فيلتر هواي كتان است

بهترين زمان تعويض فيلتر هوا چه وقت است؟

قطعات داخلي خودرو به هواي تازه نياز دارند. موتور هم براي اينكه فرايند احتراق را انجام دهد، به هواي ورودي نياز دارد، پس در صورت نبود هوا، احتراق به درستي صورت نگرفته و خودرو به‌‎خوبي حركت نخواهد كرد. پس اگر فيلتر هوا كثيف باشد، هواي تميز به موتور خودرو نخواهد رسيد. براساس استاندارد هاي اعلام شده از سوي شركت‌هاي توليدكننده، عمر مفيد يك فيلتر هوا چيزي حدود ۳ تا ۵ هزار كيلومتر است. پس بعد از طي كردن اين مسافت، بايد نسبت به تعويض فيلتر اقدام كنيد.

اما هر زماني كه حس كرديد فيلتر خودرو كثيف شده، حتي اگر زمان تعويض فيلتر هم نرسيده بود، بهتر است آن را تعويض كنيد. زيرا گاهي به دلايل آلودگي شهرها، وجود گردوغبار و …، فيلتر زودتر از موعد كثيف خواهد شد.

فيلتر هواي اسپرت چيست؟

با توجه به طراحي و تكنولوژي ساخت فيلتر هواي اسپرت، هواگيري به صورت ۳۶۰ درجه انجام مي‌شود و مكش هوايي كه وارد سيلندر مي‌شود هم بهبود مي‌يابد. پس بهبود عملكرد سيلندر، موجب افزايش راندمان خودرو مي‌شود. هرچه راندمان خودرو افزايش يابد، مصرف سوخت هم كاهش خواهد يافت.

پس اگر به دنبال مصرف حداقل بنزين هستيد، گزينه مناسب براي شما فيلتر هواي اسپرت است

علائم كثيفي فيلتر هواي خودرو چيست؟

گاهي با بررسي ظاهري فيلتر هواي خودرو خواهيد فهميد كه زمان تعويض آن رسيده است. اما در برخي شرايط هم با بروز علائم زير، بايد نسبت به تعويض فيلتر هوا اتومبيل اقدام كنيد.

۱-كثيفي فيلتر هواي خودرو

اولين نشانه كثيفي فيلتر خودرو، بررسي ظاهري آن است. شما با مشاهده وضعيت فيلتر هوا، متوجه خواهيد شد كه زمان تعويض فيلر هواي اتومبيل رسيده است.

۲-افزايش مصرف سوخت

مصرف زياد سوخت در خودروهاي جديد به دليل كثيف بودن فيلتر هوا نيست، بلكه اين مورد تنها در خودروهاي قديمي كه سيستم كاربراتوري داشتند رخ مي‌دهد. در اين خودروها براي اينكه اكسيژن بيشتري به موتور برسد، مصرف سوخت افزايش مي‌يابد. در خودروهاي جديد كه سيستم انژكتوري دارند، كثيفي فيلتر هوا، منجر به مصرف بالاي سوخت نمي‌شود.

۳-صداي غيرطبيعي موتور

در حالت عادي كه خودرو روشن است و كار مي‌كند، صداي موتور را مي‌شنويد. اما گاهي صداهايي كه از خودرو به گوش مي‌رسد غيرطبيعي بوده و حتي منجر به تكان خوردن اتومبيل مي‌شود. اين مشكل مي‌تواند به دلايلي از جمله علائم خرابي پمپ بنزين و يا كثيفي فيلتر هواي خودرو باشد.

۴-روشن شدن چراغ چك موتور

موتور براي فرايند احتراق به اكسيژن نياز دارد. اما اگر هواي موردنياز براي احتراق فراهم نباشد، داخل موتور كربن انباشته شده و همين امر موجب روشن شدن چراغ چك اتومبيل خواهد شد.

با كثيف بودن فيلتر خودرو، اين اكسيژن براي احتراق تامين نمي‌شود و بايد با روشن شدن چراغ چك اتومبيل، به سراغ فيلتر هواي خودرو برويد.

۵-وجود مشكل در محفظه احتراق

در صورت كاهش هواي براي سوختن بنزين و احتراق، بنزين نسوخته به صورت دوده از موتور خارج مي‌شود و روي شمع‌ها مي‌نشيند و مانع از جرقه شمع مي‌شود. در نتيجه در زمان استارت، محفظه احتراق به درستي عمل نكرده و موتور خوب استارت نمي‌خورد.

۶-استشمام بوي بنزين در زمان استارت

هر زمان كه اقدام به استارت زدن خودرو كرديد و بوي بنزين را مشامتان خورد، بايد به فيلتر هوا نگاه بيندازيد. اگر فيلتر هوا كثيف باشد، اكسيژن كافي به موتور نرسيده و احتراق ناقص انجام مي‌شود. پس بنزين نسوخته به صورت دوده از اگزوز خارج مي‌شود. در اين لحظه است كه در زمان استارت، بوي بنزين به مشام شما خواهد رسيد.

۷-كاهش قدرت موتور

يكي از علائم كثيفي فيلتر هواي خودرو، كاهش قدرت موتور است. هر زماني كه حس كرديد قدرت موتور كاهش يافته و با فشار دادن پدال گاز، خودرو حركات غيرمتظره دارد، فيلتر هوا را بررسي كنيد.

۸-رسوب دوده روي شمع‌هاي خودرو

در صورت نبود اكسيژن كافي براي احتراق سوخت، بنزين نسوخته به صورت دوده از موتور خارج مي‌شود و روي شمع‌ها مي‌نشيند و مانع از جرقه شمع مي‌شود. اين رسوب دوده روي شمع‌ها نتيجه كثيفي فيلتر هواي خودرو است.

۹-لرزش موتور خودرو

با كثيف بودن فيلتر هواي اتومبيل، فرايند احتراق درست انجام نشده و درنتيجه در زمان استارت، با لرزش موتور خودرو مواجه خواهيد شد.

۱۰-خروج دوده از اگزوز

نبود هوا براي سوختن بنزين، منجر به كامل نسوختن بنزين شده و درنتيجه دوده از گزوز خارج مي‌شود. پس از ديگر نشانه‌هاي كثيف بودن فيلتر هوا خودرو، خروج دود از اگزوز است.

آيا شستن فيلتر هوا كار درستي است؟

عده‌اي براي اينكه در هزينه‌هاي خودرو صرفه جويي كنند، اقدام به شستن فيلتر هوا مي‌كنند. اما اين كار موجب مي‌شود كه فيلتر كارايي قبل را نداشته باشد.

گاهي در برخي موارد مي‌توانيد فيلترهاي پارچه‌اي را بشوييد و دوباره استفاده كنيد.

براي اينكار ابتدا فيلتر تيمز كنيد، سپس با استفاده از مواد شوينده آن شسته و آبكشي كنيد. بايد قبل از نصب فيلتر آن را خشك كنيد.

وجود روغن در فيلتر هوا به چه دلايلي رخ مي‌دهد؟

وجود روغن در فيلتر هوا، امري است كه بايد به آن توجه كرده و دلايل بروز اين مورد را بررسي كنيد. وجود روغن در فيلتر هوا به دلايل زير رخ مي‌دهد.

فرسوده شدن حلقه‌هاي پيستون

مسدود شدن مسير روغن موتور

انسداد دريچه PCV

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.