فرق فيلتر هوا ماشين ديزلي و خودرو هاي گاز سوز

۴۵ بازديد

فيلتر هاي هوا نقش اساسي در تنظيم وضعيت سلامت فني اتومبيل دارند و نقش موثري در عملكرد مطلوب موتور دارد. تعويض به موقع فيلتر هوا موجب افزايش بازده موتور، تميز نگه داشتن موتور، كاهش سوخت و كاهش آلودگي محيط زيست مي شود.

از همين رو صاحبان اتومبيل ها، بايد به وضعيت فيلتر هواي خودرو خود توجه داشته باشند تا در صورت نياز سريعا آن را تعويض كنند.به تعويق انداختن تعويض فيلتر هوا، راندمان عملكردي خودرو را كاهش مي دهد وسبب نرسيدن هواي كافي به سيستم احتراق اتومبيل وافزايش مصرف سوخت اتومبيل تا ۲۵ درصد مي شود.

نقش فيلتر هوا ماشين ديزلي

هوايي كه توسط موتور تنفس مي شود حاوي گرد و خاك و ذرات معلق ديگري است كه به تدريج با واردشدن به داخل موتور ، موجب آسيب ديدگي جدي آن خواهد شد (گير كردن سوپاپ ها ، خاك گرفتگي اطراف سوپاپ ها ،خط و خراش ديواره سيلندر و پيستون ها و……) در موتورهاي كشاورزي صنعتي و راهسازي كه در شرايط گرد و غبار و نامناسبي كار مي كنند، تصفيه هواي ورودي به موتور اهميت بيشتري پيدا مي كند و با ورود كمترين مقدار آلودگي به داخل سيلندر ها به مرور سبب آسيب جدي به آنها خواهد شد. به طور مثال يك موتور چهار سيلندر در ۱۰ ساعت كاري حدود ۳۲۸۰ كيلوگرم هوا مصرف مي كند كه وجود فيلتر هوا و تصفيه كننده هاي هوا را تصديق مي كند.

كاربرد فيلتر هوا در ماشين هاي ديزلي

اكثراً موتورهاي تراكتور و ماشين هاي كشاورزي و صنعتي داراي يك پيش صافي در ابتداي ورودي هواي موتور هستند.

پيش صافي داراي كاسه اي پلاستيكي شفاف است كه توسط درب آن محصور مي گردد. قسمت ورود هوا به پيش صافي از پره هاي مورب ساخته شده است و لوله مكش هواي موتور در وسط ان قرار مي گيرد. با مكش هوا از لوله اصلي ، هوا توسط پره هاي مورب در داخل كاسه حالت گرد بادي پيدا مي كند. حالت گرد بادي موجب برخورد گردو خاك و ذرات درشت به بدنه كاسه مي شود و آنها در داخل كاسه سقوط كرده و باقي مي مانند و هواي نسبتاً تميز وارد صافي مي گردد. در برخي از موتورهاي تراكتور و كمباين ، در ورودي پيش صافي يك توري نيز وجود دارد كه ذرات درشت (مانند كاه و كلش و…..) را مي گيرد. كاسه پيش ساخته صافي را هنگام وجود و پر بودن گرد و خاك بايستي تخليه نمود، ولي در برخي از موتورها اين پيش صافي داراي خاصيت خود تميز كن است (مسي فرگوسن ۳۹۹ ).

گاز هاي خروجي اگزوز باعث ايجاد يك خلاء نسبي در داخل لوله رابط بين پيش صافي و اگزوز مي شود كه موجب كشيدن و راندن گرد و خاك و مواد خارجي به بيرون از اگزوز ميشود.

صافي روغني

از اين فيلتر ها (يا صافي ها ) در برخي از موتورهاي ديزل استفاده شده است. طريقه كار اين فيلتر ها براساس گرفتن و غرق كردن گردو خاك داخل روغن است.

فيلتر داراي يك صافي اوليه و ثانويه است و در قسمت پايين آن كاسه يا ظرف روغن وجود دارد. با مكش موتور، هوا از لوله مركزي وارد انتهاي فيلتر شده و به كاسه روغن برخورد مي كند. برخورد هوا به كاسه روغن مقداري زيادي از گرد و خاك و كثافات آنرا مي گيرد، چرا كه اين ذرات معمولاً سنگين تر بوده و در داخل روغن گير مي كنند. گرد و خاك و ناخالصي هاي ديگر توسط فيلتر اول و دوم گرفته مي شوند و هواي پاك و تصفيه شده وارد موتور مي شود.

صافي خشك

عضو اصلي اين نوع صافي ها يك فيلتر كاغذي باسوراخ هاي بسيار ريز است كه وظيفه تصفيه هوا رادارد. جنس كاغذ فيلتر از يك نوع كاغذ مخصوص بوده كه براي افزايش سطح فيلتراسيون ، آنرا به صورت چين دار مي سازند.

صافي هاي خشك در موتورهاي مختلف در انواع و سايز هاي گوناگون به كار برده مي شوند ، مثلا صافي يك موتور كوچك تك و دو سيلندر داراي سطح كم و اندازه كوچك است

صافي هاي خشك چگونه كار ميكنند؟

چگونگي كار صافي هاي خشك چنين است: با مكش موتور ، هوا از لوله ورودي با سرعت بالايي وارد صافي مي گردد. هوا پس از ورود به پره هاي مورب در ابتداي فيلتر برخورد كرده و حالت گردبادي پيدا مي كند. هوا با حالت گرد بادي و سرعت بالا به دور عضو يا المنت اصلي فيلتر چرخيده و از طريق مكش موتور به سطح داخلي فيلتر كشيده مي شود. گردش هوا به دور فيلتر موجب جدا شدن مقداري از گرد و خاك بر وي آن شده كه در انتهاي فيلتر(كاسه گرد گير)جمع مي شوند. ذرات باقيمانده گردو خاك توسط منافذ ريز فيلتر گرفته مي شوند و هوا با ورود به سطح داخلي فيلتر، از فيلتر ايمني نيز گذشته و از طريق لوله خروجي وارد موتور مي شود.

در برخي موتورهاي بزرگ و سنگين، معمولاً از دو المنت يا صافي استفاده مي شود.المنت دومي كوچكتر بوده و به عنوان عضو ايمني و تكميلي استفاده مي شود، يعني ذراتي كه از صافي اصلي عبور كنند توسط اين صافي گرفته مي شوند. اين صافي ها عمل تصفيه هوا را بهتر و مطمئن تر (بيشتر از ۹۹%)انجام مي دهند.

قسمت گرد گير صافي داراي يك لاستيك پلاستيكي شكاف دار (گلابي لاستيكي ) است كه با فشردن آن و باز شدن شكاف ، گردو خاك داخل گرد گير به بيرون ريخته مي شود. در موتور تراكتورها ، كمباين ها و ماشين هاي راهسازي جديد قسمت گرد گير توسط يك مجرا به خروجي اگزوز متصل شده است.گازهاي خروجي اگزوز موجب كشش و تخليه گرد و خاك داخل گردگير مي شوند و حالت خود تميز كني را به وجود مي آورد.

چگونه متوجه زمان تميز كردن صافي خشك شويم؟

در موتورهايي با طرح صافي خشك از يك هشدار دهنده گرفتگي صافي استفاده مي شود كه گرفتگي و زمان سرويس صافي ها را نشان مي دهد، كليد يا حسگر الكتريكي هشداردهنده ، در خروجي فيلتر يا ورودي خواي موتور نصب شده است. با گرفتگي فيلتر ، در لوله ورودي موتور يك مقاومت جريان هوا يا خلاء ايجاد مي شود كه باعث تحريك كليد و روشن كردن چراغ مربوط در داشبورد راننده خواهد شد.

در برخي از طرح ها يك آمپر يا نشانگر وجود دارد كه در حقيقت يك خلاء سنج مي باشد.

در برخي ديگر از موتور ها (معمولاً موتورهاي ثابت) از يك نوع ديگر نشانگر گرفتگي استفاده مي شود. اين نشانگر نسبت به ميزان خلاء يا فشار هواي ورودي موتور تحريك مي شود. با افزايش ميزان خلا، غبار نما يا نشانگر تحريك شده و نوار قرمز رنگ آن ظاهرمي شود كه زمان سرويس صافي را هشدار مي دهد.

نقش فيلتر هوا در ماشين هاي گاز سوز

فيلتر هوا در حقيقت همان ورودي هواي مورد نياز به پيشرانه براي احتراق موتور است و نقش فيلتر جلوگيري از ورود ذرات و آلودگي ها به موتور است. شايد با اين توصيف چنين فكر كنيد كه بايد از فيلترهاي متراكم استفاده كنيد، اما اگر فيلتر هوا خيلي متراكم باشد توان مكش پيشرانه شما كاهش پيدا ميكند. نقش فيلتر هوا در ماشين هاي گاسوز آنچنان مهم مي باشد كه در ماشين هاي ديزلي مهم است.

زمان تعويض فيلتر هواي خودرو ديزلي و گاز سوز

زماني بايد فيلتر را تعويض كنيم كه با نشانه هاي زير در خودرو روبرو شويم:

  1. كاهش توان موتور
  2. لرزش مداوم موتور
  3. افزايش ايجاد رسوب بر روي شمع موتور خودرو
  4. ريپ زدن موتور
  5. افزايش زمان استرات
  6. افزايش گازهاي خروجي از اگزوز
  7. افزايش مصرف سوخت

فرق فيلتر هوا ماشين ديزلي و خودرو هاي گاز سوز

تفاوتي كه اين فيلتر در اين دو ماشين دارند مربوط به اندازه و نوع محصول مي باشد كه در ماشين هاي ديزلي مناسب با نوع خودرو ساخته مي شود و تفاوتي در كارايي و كاربرد ندارند. فيلتر هاي هوا در ماشين هاي گاز سوز همانند فيلتر هواهاي ديگر خودورها مي باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.